Trwa ładowanie proszę czekać ...

Logo skazane na sukces — jak je stworzyć?

7 czerwca 2018 0

Stworzenie doskonałego logo to nie lada wyzwanie. Warto jednak podejść do tego procesu z ogromną pieczołowitością, ponieważ logo jest jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji marketingowej, które wpływa na rozpoznawalność marki. Czy logo i logotyp to to samo? Według jakich zasad tworzyć logo, by było doskonałe? W jaki sposób umieszczać je na materiałach reklamowych, by jego odbiór był jak najbardziej korzystny dla marki? Jak wybrać odpowiedniego projektanta? Na te i wiele innych pytań odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Logo a logotyp — na czym polega różnica?

Być może do tej pory zamiennie używałeś pojęć „logo” i logotyp”, nie mając świadomości, że wcale nie są tożsame. Ten częsty błąd wynika najpewniej z nieznajomości struktury logo, którą projektanci mają w małym palcu. Logotyp wraz z sygnetem tworzą logo, czyli unikalną i charakterystyczną formę graficzną, będącą symbolem służącym do identyfikacji danej marki. Logotyp to znak typograficzny, a więc ta część logo, w której zapisana jest (najczęściej) nazwa marki. Sygnet to z kolei znak graficzny, a więc obrazkowa część logo. Oczywiście, dopuszcza się istnienie logo, zawierającego sam logotyp lub sam sygnet, jednak pozwolić sobie mogą na to duże, rozpoznawalne marki, które wyrobiły już sobie rynkową pozycję.

7 złotych zasad projektowania logo

Logo powinno być projektowane według tzw. złotych zasad, których jest dokładnie 7. Wyznaczają one założenia, które — gdy są przestrzegane przez projektanta — mogą sprawić, że powstałe logo będzie tym doskonałym, skazanym na sukces. Przedstawiamy zasady wpływające na atrakcyjność oraz skuteczność logo:

  1. Logo powinno przykuwać uwagę odbiorcy. Dzięki temu stanie się zapamiętywalne i wpłynie na rozpoznawalność marki w różnych punktach styku z nią.
  2. Logo powinno być estetyczne. Dzięki temu odbiorca będzie patrzył na nie z przyjemnością.
  3. Logo powinno być czytelne. Zbyt skomplikowane może sprawić, że odbiorca zachwyci się nim na dużym formacie, jednak zupełnie nie będzie mógł odczytać go na małych materiałach graficznych, takich, jak wizytówki czy ulotki.
  4. Logo powinno wzbudzać pozytywne skojarzenia. Również poprzez swoją kolorystykę i kształt. Dzięki temu kolejne spotkanie z nim będzie przyjemne dla odbiorcy.
  5. Logo powinno być zgodne z tematyką marki. Tylko to pozwoli zachować spójność wizerunku i skojarzeń u odbiorców.
  6. Logo powinno być zapamiętywalne. Tylko charakterystyczne logo może na dobre zapisać się w pamięci odbiorcy. Pamiętaj przy tym, że w prostocie siła logo, co udowadniają wielkie marki, takie, jak chociażby McDonald’s, Mercedes czy Nivea.
  7. Logo nie powinno być często zmieniane. Może to bowiem zaburzyć skojarzenia odbiorcy związane z poczuciem ugruntowania pozycji marki na rynku. Częsty rebranding nie służy ani rozpoznawalności, ani budżetowi, więc warto przeprowadzać go bardzo rzadko i z głową.

W jaki sposób umieszczać logo na materiałach reklamowych?

Logo na stronach internetowych, zgodnie z zasadami użyteczności, powinno być umieszczane na samej górze. To, czy znajdzie się po lewej czy po prawej stronie, wbrew pozorom nie ma większego znaczenia. Z kolei, przy umieszczaniu logo na materiałach promocyjnych — zwłaszcza drukowanych — warto trzymać się tych dwóch zasad:

  • logo umieść po lewej stronie, a tekst po prawej, gdy obok ma znaleźć się prosty, mniej kolorowy element graficzny;
  • logo umieść po prawej stronie, a tekst po lewej (lub nie ma go wcale), gdy element graficzny jest bardziej skomplikowany i nasycony.

Logo doskonałe — komu zlecić zaprojektowanie?

Jak już zostało wspomniane, stworzenie logo idealnego wcale nie jest takim prostym zadaniem. Poza weną i inspiracjami oraz znajomością zasad, o sukcesie logo mogą decydować także takie kwestie, jak kultura danego kraju itp. Zanim wybierzemy twórcę naszego logo, zapoznajmy się z jego dotychczasowymi projektami, kwalifikacjami i doświadczeniem. Choć istotny przy wyborze logo cennik wydaje nam się często decydującym czynnikiem, odłóżmy go na dalszy plan.

 

Materiał zewnętrzny