Trwa ładowanie proszę czekać ...

Dokuczają Ci częste migreny? Sprawdź, czego unikać

30 sierpnia 2017

Ból migrenowy wywoływany jest przez wiele czynników, takie jak zmianę ciśnienia atmosferycznego, zmiany hormonalne, pogodę, czy niektóre produkty żywnościowe. Nie na wszystkie masz wpływ, ale na dietę – jak najbardziej. Sprawdź, które produkty mogą wywoływać ból głowy i wyeliminuj je z codziennego menu.

Na silny ból głowy można stosować leki zawierające ibuprofen, paracetamol czy kwas tolfenamowy, ale najpierw wypróbuj domowe sposoby. Na migrenę znanych jest wiele – świeże powietrze, relaks, ciepły lub zimny okład, a także odpowiednia dieta. Lepiej zrezygnować z niektórych produktów i sprawdzić, czy to wystarczy.

Sery pleśniowe

Niestety, na liście zakazanych produktów znalazły się sery pleśniowe – kanapka z długo dojrzewającym brie, pizza z camembertem czy makaron z gorgonzolą to nie najlepszy pomysł na obiad dla cierpiących na bóle migrenowe. Sery te zawierają bowiem tyraminę, która utrudnia wydzielanie neoroprzekaźnika zwanego serotoniną, a tym samym może wywołać migrenę.

Czerwone wino

Teoretycznie najzdrowszy alkohol, ponadto poprawia trawienie. Jest też druga strona medalu – wino zawiera substancje, które rozszerzają naczynia krwionośne i wywołuje wydzielanie serotoniny, odpowiadającej między innymi za napięcie naczyń w mózgu. Do kolacji lepiej wypij napar z ziół zamiast lampki wina. Nie ma sensu delektować się winem, jeśli za każdym razem trzeba męczyć się z dokuczającym bólem i w ostateczności stosować lek przeciwbólowy – choćby tak łagodny, zawierający kwas tolfenamowy.

Przetworzone wędliny

Dietetycy od dawna zastanawiają się, ile jest mięsa w mięsie, badając wybrane produkty. Otóż migrenowcy powinni unikać przetworzonego mięsa, czyli gotowych wędlin, kiełbasek, salami, czy mortadeli. Kupowane w sklepach wędliny naszpikowane są konserwantami, a te przyczyniają się do powiększania naczyń krwionośnych i bólu głowy. Jeśli masz dostęp do prawdziwej szynki wiejskiej, skorzystaj, jeśli nie – możesz spróbować samodzielnie upiec kawałek schabu i jadać go na kanapkach zamiast gotowej wędliny.

Filiżanka kawy

Kawa – obok czerwonego wina – to główny napój mogący wywoływać ból migrenowy. Od lat budzi wiele kontrowersji, nic dziwnego, że krąży wokół niej tak wiele mitów. Są osoby, które twierdzą, że bez porannego espresso cierpią na ból głowy. Warto sprawdzić, jak reaguje na nią nasz organizm i zdecydować, czy możemy ją pić. Jeśli nie, na szczęście jest wiele zamienników, takich jak kawy zbożowe czy kawa zielona.

Ponadto migrenowcy powinni unikać cytrusów – lepiej sięgać po rodzime owoce, takie jak jabłka, gruszki czy porzeczki. W cytrusach znajduje się spora dawka tyraminy oraz histaminy, które mogą utrudniać wydzielanie neuroprzekaźników.

Najpierw sprawdź – potem eliminuj

Zanim jednak na stałe wprowadzisz zmiany w codziennym jadłospisie, należy każdy produkt osobno przetestować – jeśli nie wywołuje u Ciebie bólu głowy, nie warto go sobie odmawiać. Czasami jednak drobna zmiana w menu może sprawić, że migrena ustanie i nie będzie trzeba sięgać po leki, czy to na receptę, czy niesteroidowe i zawierające kwas tolfenamowy.

 

Materiał zewnętrzny