Trwa ładowanie proszę czekać ...

Wszystko, co musisz wiedzieć o reklamacjach usług kurierskich

22 września 2020 0

​Usługi kurierskie świadczone w Polsce stoją na bardzo wysokim poziomie. Niestety, nawet najlepszym czasami zdarzają się wpadki. Od czasu do czasu może się zdarzyć, że przesyłka zostanie uszkodzona w trakcie transportu. Na kim spoczywa wówczas odpowiedzialność, a na kim obowiązek zgłoszenia reklamacji firmie kurierskiej? W jaki sposób zareklamować towar uszkodzony w trakcie transportu, po jego przyjęciu?

Paczka nosi znamiona uszkodzenia – odpowiedzialność sprzedawcy

Wielu internetowych sprzedawców rekomenduje swoim klientom otwarcie paczki w obecności kuriera, zanim nastąpi jej formalne przekazanie. Problem w tym, że większość przewoźników na to nie pozwala, a możliwość dokonania oględzin zależy wówczas wyłącznie od dobrej woli samego kuriera, który dostarczył przesyłkę pod wskazany adres. Jeśli więc przesyłka jeszcze przed otwarciem nosi znamiona uszkodzenia, najlepiej po prostu jej nie przyjmować.

Wówczas zostanie ona zwrócona do nadawcy, czyli sprzedawcy, a w takiej sytuacji prawo chroni konsumenta. Klient otrzyma zwrot kosztów towaru, a także kosztów przesyłki kurierskiej, z tym że jedynie w wysokości najtańszej dostępnej w danym sklepie opcji. W dalszej kolejności to sprzedawca składa reklamację bezpośrednio do kuriera, niezależnie od tego, czy korzystał z usług brokera kurierskiego takiego jak Sendit.pl, czy zamawiał usługę bezpośrednio u przewoźnika.

7 dni na reklamację szkody zauważonej po otwarciu przesyłki

Częściej zdarza się jednak, że uszkodzenie przesyłki zostaje wykryte dopiero po jej otwarciu. Nawet w takim przypadku odbiorca nie stoi na straconej pozycji. Różnica polega jednak na tym, że to na nim spoczywa wówczas obowiązek złożenia reklamacji. Niekiedy firmy kurierskie stosują linię obrony, wedle której starają się udowodnić, że towar został uszkodzony już po rozpakowaniu. Na zgłoszenie reklamacji konsument ma 7 dni.

Prawidłowe zgłaszanie reklamacji

Powodzenie takiej reklamacji zależy od tego, czy będzie prawidłowo przeprowadzona. W pierwszej kolejności należy sporządzić bardzo szczegółowy protokół szkody zawierający szczegółowe informacje na temat samego uszkodzenia towaru, ale również przypuszczalnego czasu i miejsca, w którym ono nastąpiło. Powinno się również wskazać potencjalne przyczyny szkody oraz pierwotny stan towaru.

Do skutecznej reklamacji niezbędne będzie także załączenie pewnych dokumentów. Należą do nich dowód zakupu, list przewozowy i potwierdzenie zawarcia umowy, na przykład w postaci dowodu nadania. Przyda się również dokładna dokumentacja zdjęciowa towaru i jego opakowania. Niektóre firmy kurierskie zażądają nawet wydania tego opakowania, dlatego należy je zachować.

Samą reklamację można wygodnie złożyć online. Każda firma kurierska udostępnia specjalne formularze na swojej stronie internetowej. Najlepiej dokonać tego natychmiast, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo, że kurier zarzuci odbiorcy uszkodzenie paczki. Więcej o tym, jak powinna wyglądać prawidłowo złożona reklamacja można przeczytać w tym artykule: https://www.sendit.pl/blog/jak-prawidlowo-zlozyc-reklamacje-uslugi-kurierskiej.

A co w przypadku innych problemów z przesyłką, na przykład wydłużającego się czasu dostawy? Status zlecenia można komfortowo sprawdzić, korzystając z zaawansowanego śledzenia paczek, o czym więcej napisano pod adresem: https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek.

Artykuł partnera