Trwa ładowanie proszę czekać ...

Artykuły sponsorowane – czym są i jak je napisać?

21 listopada 2019 0

Artykuły sponsorowane doskonale wspierają pozycjonowanie stron internetowych oraz promocję marki. Pozwalają dotrzeć do potencjalnych Klientów bez stosowania nachalnych przekazów reklamowych, które z roku na rok stają się coraz mniej skuteczne. Tutaj promocja jest bardzo subtelna, a wartość materiału redakcyjnego przekonuje odbiorców, aby zaufali marce. Dowiedz się, czym dokładnie jest artykuł sponsorowany oraz jak go poprawnie napisać.

Co to są artykuły sponsorowane?

Artykułem sponsorowanym określa się materiały tematyczne, które swoją strukturą i treścią przypominają klasyczny materiał redakcyjny. Początkowo były one publikowane przede wszystkim w prasie (w branżowych tygodnikach i miesięcznikach oraz czasopismach life’stylowych). Takie materiały zawsze były oznaczone jako „treści sponsorowane”, aby czytelnicy mogli je wyraźnie odróżnić od pozostałej zawartości pisma.

Obecnie artykuły sponsorowane przeniosły się do Internetu. Są to teksty tematyczne, zamieszczane na topowych portalach ogólnopolskich, w branżowych serwisach, w serwisach lokalnych oraz na poczytnych blogach. Ich cechą charakterystyczną jest zawartość rzetelnych, sprawdzonych i merytorycznych informacji. Bardzo często przybierają formę poradników, które dostarczają czytelnikom poszukiwanej przy nich wiedzy. Tematyka najczęściej ustalana jest w oparciu o narzędzia do planowania słów kluczowych pod SEO. Dzięki temu użytkownicy mogą odnaleźć przydatne treści rozwiewające ich wątpliwości i w wyczerpujący sposób odpowiadające na zapytania wpisywane w Google. W odróżnieniu od klasycznych materiałów poradnikowych, artykuły sponsorowane zawierają jednak subtelną reklamę firmy (wraz z linkiem do jej strony). Zaintrygowany czytelnik ma kliknąć w taki link, aby rozszerzyć przeczytane już informacje.

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuł sponsorowany nie może być nachalną reklamą. W dobrym tekście nawiązanie do marki czy promowanego produktu powinno zajmować nie więcej niż 10-20%. Pozostała treść (80-90%) powinna zawierać merytoryczne informacje. Zachowanie takiej proporcji pozwoli dostarczyć czytelnikowi wiedzy i sprawi, że artykuł nie zostanie od razu przez niego zakwalifikowany jako typowy przekaz reklamowy (a więc mało wiarygodny). Ważne jest, aby dostarczał przydatnych i poszukiwanych informacji, które czytelnik będzie mógł wykorzystać w praktyce. Zawarte dane mogą także wzbogacać wiedzę Internauty lub stanowić dla niego rozrywkę.

Bardzo ważny jest styl, który należy wzorować na języku wypowiedzi dziennikarskiej. Stosowanie krótkich i rzeczowych zdań, prostego słownictwa oraz strony czynnej to podstawa. Dzięki temu artykuł dobrze się czyta, a odbiorca ma wrażenie akcji. Typowo branżowe terminy należy objaśniać – wyjątkiem są artykuły sponsorowane zamieszczane na serwisach, których grupą docelową są specjaliści z danej dziedziny (np. serwisy farmaceutyczne, medyczne, techniczne, transportowo-spedycyjne itp.). Odpowiedni styl należy połączyć z przejrzystością tekstu. Warto wziąć pod uwagę, że obecnie odbiorcy mają dostęp niemal do nieograniczonej wiedzy zawartej w Internecie, dlatego już drobne niedociągnięcie może prowadzić do porzucenia strony. Większość Internautów czyta strony internetowe nieco inaczej niż książki. Czytanie „od deski do deski” wielu użytkowników zamienia na „skanowanie oczami” ekranu. Z tego powodu bardzo ważne są pogrubione nagłówki, podkreślanie ważnych fragmentów tekstu, wypunktowywanie najistotniejszych informacji. Ciekawym urozmaiceniem są także elementy graficzne – zdjęcia, wykresy, tabele, atrakcyjne infografiki.