Wymiana paska rozrządu jest jednym z najważniejszych zadań konserwacyjnych. Niezawodny napęd rozrządu jest niezbędny do prawidłowego działania jednostki napędowej. Zepsuty lub pominięty napęd rozrządu może doprowadzić do awarii silnika.
Okres wymiany paska rozrządu jest określony przez producentów samochodów. Maksymalny przebieg lub maksymalny czas, w którym pasek rozrządu może pracować (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej) jest określony przez producentów samochodów. Niektóre starsze samochody mają interwał serwisowy, na przykład co 30 000 km. Mechanik musiał zdecydować, czy pasek wymaga wymiany.
Niektóre modele silników mają krótsze okresy serwisowe dla pasków, aby zapewnić bezpieczeństwo. W używanych samochodach, które właśnie zostały zakupione, kierowcy mogą również wymienić paski rozrządu. W tym przypadku kupujący pokłada ograniczone zaufanie w sprzedawcy. Działa to bardzo dobrze.
Profesjonalna wymiana paska rozrządu
Porozmawiajmy o zaufaniu. Zaufanie to słowo klucz w świecie zaufania. Dlaczego. Silnik, który jest najdroższą i najważniejszą częścią samochodu, może zostać zniszczony przez błędy montażowe. Napęd rozrządu musi być wymieniony prawidłowo przez warsztat. Powinny być dostępne nowoczesne narzędzia, które zapobiegną wszelkim błędom montażowym.
Mechanik musi zachować ograniczone zaufanie do swoich klientów. Mechanik powinien sprawdzić pasek rozrządu i zweryfikować datę produkcji, jeśli klient go kupuje. Mechanik powinien odmówić wykonania jakichkolwiek dodatkowych operacji, takich jak wymiana pompy płynu chłodzącego, napinacza lub innych elementów napędu rozrządu (koło pasowe itp.). Bez problemu można kupić używane paski rozrządu na demontażu poprzez największy w Polsce internetowy serwis aukcyjny. Są one często sprzedawane, więc jest na nie duży popyt. Istnieje duża szansa, że klient kupi używany pasek rozrządu, aby zaoszczędzić pieniądze.
Czystość i precyzja to najważniejsze rzeczy
Mechanik musi mieć doświadczenie i precyzję podczas wymiany napędu rozrządu. Żywotność paska rozrządu znacznie się zmniejsza, jeśli ulegnie on zabrudzeniu. Złe ustawienie koła pasowego wału korbowego i koła pasowego wałka rozrządu może mieć katastrofalne skutki dla Twojego silnika. Problemy z pracą jednostki napędowej, prawidłowym uruchomieniem i działaniem układu zmiennych faz rozrządu, a także całkowite zniszczenie silnika w przypadku kolizji zaworów z tłokami mogą doprowadzić do problemów. Kto poniesie koszty naprawy? Powinien za to zapłacić pracownik, który nieprawidłowo zamontował rozrząd. Oczywiste jest, że klient, który poniósł ogromne straty będzie dochodził swoich praw.
Profesjonalna wymiana rozrządu wymaga użycia specjalnych narzędzi (np. do obracania koła pasowego wału korbowego), prawidłowych momentów dokręcania śrub oraz przestrzegania oznaczeń (cech) na obudowie silnika. Na profesjonalizm nie wskazuje użycie permanentnego markera do oznaczenia bloku silnika.
Blokady rozrządu - niezbędne wsparcie przy wymianie paska rozrządu
Jakie są możliwe przyczyny niewłaściwego montażu? Niewielki obrót koła pasowego wału korbowego lub koła wałka rozrządu. Jak można tego uniknąć? Właśnie dlatego stosuje się blokady rozrządu. Producenci pasków rozrządu i silników zalecają ich stosowanie.
Przed wyjęciem paska rozrządu montuje się blokady rozrządu np. w silniku Fiata 500 o pojemności 1,2 l konieczne jest zdjęcie paska rozrządu.
- Montaż blokady rozrządu w wałku rozrządu
- Obracając wał korbowy zgodnie z ruchem wskazówek zegara za pomocą specjalnego narzędzia, aż wycięcie w wałku rozrządu będzie skierowane do góry na godzinę 12.
- Do dokręcenia blokady wału rozrządu potrzebne są dwie śruby.
- Montaż blokady wału korbowego na przekładni wału korbowego.
Pasek rozrządu można również zdjąć poprzez poluzowanie nakrętki na rolce napinającej. Blokady rozrządu znajdziesz na stronie sklepu https://narzedzia-esklep.pl/blokady-rozrzadu-c348
Blokady rozrządu - czy warto je stosować?
Silnik zostanie uszkodzony, jeśli tłoki zderzą się z zaworami. Wiek i wartość samochodu będą decydować o kosztach naprawy. Można przyjąć, że koszty naprawy mogą wynieść od kilkuset złotych za silnik w samochodzie kompaktowym z silnikiem benzynowym do kilku tysięcy za samochód starszy niż kilka lat. Są to tylko niektóre z kosztów. Do tych kosztów należy doliczyć koszt znalezienia odpowiedniej jednostki napędowej, sprawdzenia jej stanu technicznego i transportu do montażu. Są to ogromne straty dla warsztatu.