Innowacje technologiczne mają dla nas kluczowe znaczenie, co do zasady bowiem prowadzą do powstania innowacji produktowej. Jeśli więc mamy do czynienia z innowacjami na rynku usług, a do takich zaliczamy również usługi motoryzacyjne, innowacja produktu będzie łączyć się z innowacją technologii. Co za tym idzie – w tym samym momencie możemy mówić tak o innowacji produktowej, jak i technologicznej. Innowacje technologiczne, z którymi mamy do czynienia w warsztatach samochodowych, mogą dawać o sobie znać na wiele sposobów.
Najczęściej mówimy w tym kontekście o zmianach w wyposażeniu oraz w procesach obsługowo-naprawczych, obniżeniu kosztów usług i o zwiększeniu stopnia ich efektywności. Tam, gdzie w grę wchodzi wyposażenie zmiany najczęściej objawiają się pojawieniem się w warsztacie bardziej nowoczesnych narzędzi i sprzętu, sieci informatycznej oraz urządzeń specjalistycznych. W tym kontekście mówi się też o nowych stanowiskach obsługowo-naprawczych. Zmiany tego rodzaju mogą obejmować tak narzędzia ręczne i mechaniczne, jak i sprzęt diagnostyczny, za każdym razem otwierają przy tym przed serwisem nowe możliwości świadczenia usług.
Zmiany technologiczne prowadzą również do przyspieszenia korzyści ekonomicznych i ergonomicznych oraz wpływają na poprawę warunków bezpieczeństwa oraz higieny pracy. W rezultacie możemy też mówić o tym, że serwis samochodowy staje się bardziej konkurencyjny na rynku. Gdy mówimy o korzyściach ekonomicznych, te z kolei wiążą się ze zwiększeniem wydajności pracy oraz samego zakresu usług, co prowadzi do rekompensaty poniesionych wydatków. Jak już wspomniano, korzyści technologiczne wiążą się z większą konkurencyjnością, pozwalają bowiem na lepszą diagnozę usterek oraz oczekiwaną przez klienta jakość naprawy samochodu, co jest możliwe dzięki narzędziom zmechanizowanym.
Z kolei efekt ergonomiczny sprawia, że mając do czynienia ze znacznie wyższą wydajnością, sam wysiłek fizyczny mechanika ulega zmniejszeniu. Oczywiście, na mechaniku też ciążą nowe obowiązki, musi on bowiem umieć wykorzystać wiedzę dotyczącą tak budowy, jak i obsługi samochodów, z którymi współcześnie mamy do czynienia. Sektor warsztatów samochodowych obejmuje między innymi firmy wielostanowiskowe. Te nie ograniczają się jedynie do obsługi i naprawy samochodu, ale również świadczą określone usługi specjalistyczne takie, jak choćby usługi blacharskie, lakiernictwo, mycie pojazdów, czy też naprawy ogumienia.
W niewielkich warsztatach to właśnie usługi specjalistyczne mają decydujący wpływ na profil ich działalności. Gdy więc mamy do czynienia z warsztatami specjalistycznymi, ich wyposażenie zwraca na siebie uwagę ze względu na duży stopień zaawansowania tak technicznego, jak i inwestycyjnego. Inwestycje w wyposażenie zawsze są przy tym odbierane jako korzystne, wpływają bowiem na poprawę jakości i poszerzenie asortymentu usług. Procesy obsługowo-naprawcze samochodów mają kluczowe znaczenie dla określenia porządku prac lub operacji, które są wykonywane w oparciu o wymogi techniczne.
Innymi słowy mają znaczenie dla wszystkiego tego, z czym mamy do czynienia w warsztacie. Innowacje tak w procesach obsługi, jak i napraw, to przy tym konsekwencja postępu, jaki dokonuje się w samej konstrukcji samochodu. Pojazdy mają przecież coraz więcej elektroniki oraz dodatkowego wyposażenia. Innowacje w technologiach przyczyniają się do tego, że skraca się czas, jaki samochód spędza w serwisie. Znakomitym przykładem okazuje się w tym kontekście mechanizacja wielu czynności związanych z obsługą i praktyką wymiany całych zespołów, a nie ich poszczególnych części.